Sosyal Medya Uzmanı Nedir? Ne İş Yapar?

İçindekinler
Sosyal medya uzmanı, özellikle son 10 yılda sosyal medyanın kullanımının artmasına bağlı olarak popüler hale gelen mesleklerden biri. Bugün, sektörü ve hitap ettiği kitle kim olursa olsun her marka, bünyesinde bir sosyal medya uzamanı bulundurmak istiyor.
Sosyal medyanın bir pazar yeri haline gelmesiyle her gün sayısı artan sosyal ağlar, sürekli değişen sosyal medya dinamikleri de bu meslek gurubunun öne çıkmasının nedenlerinden.
Sosyal Medya Uzmanı Nedir?
Hizmet verdiği firma ya da markanın marka bilinirliğini arttırmak, pazarlama faaliyetlerini yürütmek için strateji oluşturan kişidir. Temelde bir kişinin, firmanın ya da markanın dijital dünyadaki tanınırlığını ve varlığını artırmayı amaçlar. Bu hedefe dayalı olarak sosyal medya kanallarındaki pazarlama yöntemlerini etkili bir şekilde kullanır.
Yani sosyal medya uzmanı, markanın sosyal medyadaki yüzünü yöneten kişilere denir. Markanızın hedef kitlenize doğru hitap edip etmediği, sosyal medyada yeterli görünürlüğe sahip olmanız, sosyal medya reklam modellerinden yararlanmanız ve pazarlama süreçlerinizin takibi, bu uzmanlar tarafından yapılır ve analiz edilir.
Sorumlu olduğu markanın hedef kitlesini de analiz eder. Bu kitlenin beklentilerine, isteklerine ve ihtiyaçlarına göre bir marka dili, görünümü ve stratejisi oluşturur.
Bu meslek grubu genelde sosyal medya danışmanlığı olarak da bilinir. Dışarıdan basit bir iş olarak görünse de, markanın müşterisi ve hedef kitlesi ile bağ kurması ve bu bağın sürdürülmesi, kurumsal sosyal medya yönetimi ile sağlanır. Özellikle pandemi sonrasında dijital platformların gelişimiyle her firma bu alanda bir uzmana ihtiyaç duymaya başladı.
Görevleri Nelerdir?
- İlgili sosyal medya platformlarında markanın hesaplarını oluşturmak ve yönetmek. Bu hesaplar bir tane olabileceği gibi birden fazla da olabilir.
- Sosyal medya hesaplarından düzenli olarak görsel, metin, video vb. içerik paylaşımı yapmak.
- İçerik fikirlerinin, içeriklerin üretimini ve gerekirse tasarımını yapmak.
- Hedef kitle ve müşterilerle sosyal medya kanalları (yorumlar, mesajlar, paylaşımlar) aracılığıyla iletişim kurmak. Sosyal medya kanalları aracılığıyla gelen müşteri şikayetlerini çözmek ya da çözecek kişiye aktarmak.
- Sosyal medya trendlerini takip etmek ve bunlara yönelik içerik stratejisi oluşturmak.
- Sosyal medya analizleri yapmak, buna uygun olarak pazarlama ve reklam stratejilerini optimize etmek.
- Gelişmeler ve anlık durumlarla ilgili düzenli marka raporları çıkarmak.
Sosyal Medya Uzmanı Ne İş Yapar?
Dijital ortamda satın aldığınız ürünleri hatırlayın. Tüm bunlar bir dijital pazarlama ürünü olarak sizin önünüze çıktı ve size ulaştı. İşte sosyal medya uzmanları da bir markanın bir ürününü ya da hizmetini nasıl daha fazla kişiye ulaştıracağı üzerine çalışan dijital pazarlama uzmanlarıdır aslında.
Çalıştığı marka için sosyal medya uzmanı tarafından sunulması gereken belli başlı hizmetler vardır.
- Firmanın, kişinin ya da markanın sosyal medyasını A’dan Z’ye yürütür ve kontrol eder.
-
Markanın sosyal medyada görünür olması için marka bilinirliği çalışmaları yapar.
-
Organik takipçi sayısını ve müşteri sayısını artırmak için etkinlikler düzenler.
-
Sosyal medya reklamlarını oluşturur, kampanya takibini yapar, analiz ve raporlarını çıkarır. Ardından gerekli optimizasyonları yapar.
-
Marka ve hedef kitle arasında kaliteli, samimi ve harekete geçmeye yönlendiren interaktif bir iletişim kurar.
-
Marka ile ilgili çıkan krizlerde markanın doğru konumu alması için strateji geliştirir ve uygular. Yani kriz yönetimi gerçekleştirir.
-
Sosyal medyadaki değişen trendlere ayak uydurmak için markaya özel bir yaklaşım geliştirir ve bunu sürekli bir şekilde uygular.
-
İçerik stratejisine uygun olarak aylık, haftalık ve günlük içerik planları oluşturur.
-
İçerikleri oluşturur ya da içerik oluşturucu ekip ile iletişim halinde olur.
-
Rakip analizleri yaparak içerik stratejilerini geliştirir, optimize eder.
-
Bazen markaların blog içeriklerinin oluşturulmasında, blog açılmasında da etkin rol oynar.
Sosyal Medya Uzmanı Nerelerde Çalışır?
Sosyal medya danışmanlığında pek çok çalışma alanı var. Kişilerin bir pazarlama ajansı bünyesinde çalışma imkanı var. Ya da herhangi bir yere bağlı olmadan freelancer olarak da markalarla iş birliği yapar. Çalışma alanlarındaki farklılık, markaların ihtiyaçları ve sosyal medya yönetimi yapan kişinin tecrübelerine göre farklılık gösteriyor.
Nasıl Sosyal Medya Uzmanı Olunur?
Sadece bu alana yönelik eğitim veren bir bölüm henüz bulunmuyor maalesef. Sadece bazı bölümlerin alt dallarında okuyan kişilerin bu alanda bazı eğitimler alması olası.
Yalnızca iletişim fakültesi mezunlarının bu alanda çalıştığı ile ilgili genel fakat yanlış bir algı var. Fakat bunun yanında yeni medya, halkla ilişkiler gibi üniversite bölümlerinde okuyan kişiler de sosyal medya üzerine eğitim alır. Dolayısıyla bu kişilerin bu alanda iş bulabilmesi ve uzmanlaşması daha kolaydır.
Yine de bu alanda çalışabilmek ya da “uzman” olabilmek için belirli bir eğitim kriteri yok maalesef. Görev tanımında geçen maddeleri iyi bir şekilde yapabilen herkes artık kendini sosyal medya uzmanı olarak görüyor. Firmaların ise bu alanda aradığı profesyonellerde gözettiği bazı kriterler var. Mesela yazılım, grafik tasarım, video kurgu, profesyonel fotoğraf çekimi aranan özelliklerden birkaçı.
Bu alanın uzmanlık kriterleri kesin çizgilerle belli olmasa da bazı eğitim kurumlarının sosyal medya ve pazarlama üzerine sertifika veren eğitim programları bulunuyor. Bunlara katılarak profesyonelliğinizi kanıtlayabilir, daha da önemlisi sektöre dair güncel bilgilere ulaşabilirsiniz. Özellikle ajans bünyesinde staj yapan ardından da bu eğitimleri alan kişiler bu sektörde çok daha kolay iş bulur. Çünkü, bünyesinde staj yaptığı ajans, daha sonrasında bu kişiye kadro teklif edebilir. Böylece stajyerin kolaylıkla JR Sosyal Medya Uzmanı olarak işe başlama imkanı olur. Bu pozisyondaki 3-4 yıllık çalışmanın sonunda kişi SR. Sosyal Medya Uzmanı olarak kariyerinde yükselir.
Kimler Sosyal Medya Uzmanı Olabilir?
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, sosyal medya uzmanlarının katılmak zorunda olduğu bir program olmadığından, isteyen ve bu alanda ilgisi olan herkes bu mesleği yapma olanağına sahip. Fakat isteğin yanında bu kişilerin bazı özelliklere sahip olması gerekir.
Sosyal Medya Uzmanı Nasıl Olmalıdır?
- Yaratıcı yönü kuvvetli olmalı.
- Yazılı ve sözlü iletişim konusunda kusursuz olmalı.
- Ekip çalışmasına yatkın olmalı.
- Birden çok görevi öncelikli hale getirip planlıyor olmalı.
- Son teslim tarihine uygun çalışmalı.
Sosyal Medya Uzmanı Eğitimleri
İster üniversitenin ilgili bölümlerinden, isterseniz başka bir bölümden mezun olmuş olun, bazı eğitimler alarak sosyal medya uzmanı olabilirsiniz. Piyasada bu alana yönelik bir çok eğitim vardır. Fakat gerçekten kaliteli ve faydalı sosyal medya uzmanlığı eğitiminin içeriğinde şunlar olmalı:
- Dijital pazarlama
- Sosyal medya platformlarının dinamikleri
-
Facebook (META) reklamları
-
Google Ads
-
Rakip ve hedef kitle analizi
-
Re-marketing (yeniden pazarlama)
-
SEO
-
İçerik türleri
-
Kriz yönetimi
Bu kadar geniş kapsamlı bir eğitim almanın nedeni, uzmanların bu alanda çalışmalar yapmasının bekleniyor olması. Bu alanda verilen sertifika ve belgeler sayesinde uzmanlığınızı kanıtlamak ve işe başlamak mümkün.